Jurutrengkas

My photo
Menulis untuk memudahkan ingatan, biarpun tahu susah itu barulah 'hidup'.

Monday 1 March 2010

Bittersweet itu pahitnya dulu, tapi manisnya kemudian, bukan?


Macamana masakan saya awak? [memandang sayu]

[macam sial.haram tak sedap.aduh, memang fail betul! Nasib baiklah ko tu tunang aku]
Err, ok, sedap jugak. Pandai awak masak

-pelahan-pelahan menelan dalam pahit. payau-payau pun di gagahi untuk habis-


Maaf makcik, saya boleh buat yang ini saja, rasalah [senyum]

[aduh keras. Pahit dan payau la lauk nih. Aduh bakal menantu aku nih. Susah la anak aku nanti. Aduh. Nasib baiklah korang dah bertunang]
Hmm pandainya masak. Beruntung anak makcik. Maaf ya, tak berapa boleh nak makan banyak, ada darah tinggi. Orang tua la katakana.

- di asing ke tepi masakan tuh. Asing sesopan-sopannya

***

Sopan?
Ini ke kesopanan masyarakat timur.
Ini kah penipuan yang di izinkan. Putar belit untuk menjaga hati, Pendustaan untuk orang tersayang.

Bagi aku tidak.
Ini semua sesat. Sesat dalam terang. Terang2ada perkara yang perlu di langsaikan, tapi hati-hati yang cukup tinggi budi pekertinya ini memandang mudah.
Mudah? Memang tidak.
Malah Menyusahkan.
Mereka membiarkan orang yang sesat terus-terusan sesat.

Hakikatnya. Masakan itu akan terusan jadi najis dalam perhubungan kalau gagal di betulkan. Sampai bila perlu menjaga hati? Berapa lagi penipu perlu? Adakah akhirnya nanti orang yang di tipu itu menghargai penipuan itu?

Bagi aku satu sahaja.

Jujurlah walaupun pahit. Jujur juga ada sopannya. Berterus terang itu tajam, tapi itu sebenar yang kita perlukan.

***

Macamana masakan saya awak? [memandang sayu]

Err, hehe

Kenapa, tak sedap?

Pait sikit, Tak pe tak per, tunang abang kan tengah belajar masak lagi. Pelahan-pelahan ya

[wajah sayu jadi sedih. Manakan tidak, hati dah terloncat-loncat riang masa memasak tadi bagai jatuh terjelepok di bawah lubang-lubang lantai yang terus ke longkang belakang]

Eh dah makin pahit pulak, Setidaknya tadi ada manis senyuman. Ni dah hilang

Ada-ada jer lah [tersengeh sambil pipi kemerahan. Jari-jari gadis mencubit manja bahu si lelaki yang di bawa-bawa lari tajuk di cubit]

-pelahan-pelahan pahit masakan hilang dalam manis perhubungan insan-insan jujur ini-


Footnote:
dialog dan backdrop ini bukan jadinya pada aku, dan pastinya bukan milik kalian juga. Tapi dilema yang menghantuinya aku pasti ada saja yang jatuh di batang hidung kita, bukan?

6 comments:

seroja jingga said...

aku semakin suka singgah disini..kamu punye persepsi yng bagus..aku setuju..sampai bila harus menipu. hanye kerana semata menjaga hati..

entry ringkas..tapi penuh makna.

keep writing AJ
pasti aku seru kawan2 ku berjemaah disini

i'msosupernotcool said...

dats wat ive been told to say..
since i was like wat..
7 yo..

hipocricy is humanity no?
we hate it but we just too afraid to kill it..

larasephia said...

but of course! we human couldnt help being a hypocrite/pretender sometimes
Its kind of norm,no?

I was taught of humility (or is it hypocrisy?) at a very young age.

mommy said " dont say a wrong thing to a wrong ppl at a wrong place. always consider your words before you spill 'em out"

I grew up trying so hard to "please" ppl around me and I became a resentful adult.

Only when I was 18 y.o, I thought it was the time to tell mom that I couldnt made myself as pleasant as ppl wanted me to be anymore, I was tired.

Mom looked like she was slapped hard and when she finally talked, her voice burdened with guilt. she said " I was wrong. You shouldnt try to please everyone. If you dont like a thing, you say it out, loud and bold". I decided then I would be loud and bold, but at the same time, pleasant.

org akan cakap " laser la kau nie" , akan mncebik, tunjuk muka tak puas hati
but at least saya takkan jd manusia yg bitching belakang2.
tak puas hati,tak berkenan,just suara kan. kalau asyik nak jaga hati org, hati sendiri akan sakit juga eventually .we'll loathe ourselves for being so "fake"

but then u're right, we should at least think of the decent options and approaches too. sometimes , in particular circumstances, we wish others to be "mild" to us..so I guess we should somehow..sometimes try to be "mild" to others too..

*sigh*

Muhammad Hanis said...

Hypocrites lives among us. We have to deal with it. But honesty when expressing our thoughts may sometimes hurt someone. As for me, being sarcastic seems to be the best option (so far) to express my thoughts.

lumut said...

hipokrit tuh perlu dlm hidup.
sebab manusia tuh penuh dgn sifat kekurangan.kalau a=x hipokrit mungkin manusia tuh akan membenci each other.bermusuhan..sape tau?

tp bg kes kat atas..
mungkin hipokrit utk menjaga hati pada awal perkenalan.sbb x semua manusia itu boleh ditegur oleh orang yg mereka baru kenal.ini lumrah lah.manusia akan ckaap "kau baru kenal aku".benda ni akan dipertikaikan.tp x semua mcm tuh....cume kalau kes hipokrit pada awal perkenalan.rasenye ramai manusia buat.

AJ,
kamu study kat german ke dulu????waaahhhhhhhhh

AJ Nismihan said...

seroja jingga
jemput2lah jengah sini lagi.page nih bukan apa sangat, bagai noticeboard eklan tepi bustop yang aku conteng2sambil tunggu bas saja. conteng2kosong.
apapun, ini semua dari spek mata aku;pasti saja ada yang tak kena; setidak-tidaknya.
thanks anyway for your compliment

i'msosupernotcool
7 YO? it seems like you learn a lot during your chilhood. salute for that.
but true to say; sometime we just have no heart to kill it.
hurgh

larasephia
glad to see you word floating here :)
your mum do nothing wrong.maybe you cant be so mean on your early days as you may get things wrong.but that past now.
anyway, still; be soft in your hard words.
laser bertempat what!
unless you simply shoot death people without reason; sample? Terjah!

muhammad hanis
hurt? of course it will, but that doesnt stay long; they will be ok when they realised the key behind that.
anyway, i always go for being sarcastic; really-really sarcastic! so, you do have a gang here :)

{lumut}
manusia itu sendiri sifatnya penuh dengan kekurangan. adakah berlaku tidak jujur itu bakal 'melengkapkan' kita?
apapun, benar jugak, ada level2berbeza dalam berlaku jujur ini.dan pastinya tak boleh terlalu keras; pada ketika-ketika yang unik. namun, satu perkara itu; keadaan tak sepatutnya mematikan kita dari jadi diri sendiri kan?
apapun; aku juga berlaku hipokrit kadang2itu. kenapa? aku sendiri manusia yang tidak sempurna bukan?

err german? semestinya tidak. aku hanya budak hingusan di itm yang masih lagi bertatih2dengan selok belok dunia. aku hanya budak2hingusan dijalanan itu.