Jurutrengkas

My photo
Menulis untuk memudahkan ingatan, biarpun tahu susah itu barulah 'hidup'.

Tuesday 16 February 2010

Tingkat 13; Cukupkah ketinggian ini untuk aku mati?


Tingkat 13. Tinggi.
Aku berada di puncak bangunan tinggi ini. Di tingkat 13.
Aku nekad, biar aku tanamkan semua tekanan dan kekosongan jiwa aku nun di bawah sana.
Aku mahu terjun dan aman mati aku disana.
Mati sebagai sebuah cerita muka depan akhbar tabloid.
indahnya kematian ini.
Hilang segalanya kerungsingan kehidupan ini.
*Terjun*

*****

Aduh, sial betul. Nasib baik tak jatuh atas kete aku. Kalau tak, tentu-tentu naik no malam nih.

Giler sungguh. 13 tingkat tuh! Berkecai gak la kepala otak dia

*****

Mengeluh; *huh*
Kalau sesenang ini masalah diselesaikan, tak payah lah kita belajar tinggi2.
Tak payah ada belajar, tak payah ada pakar dan tak payah sebagainya.

Mudah bukan?

Kalau sakit, tinggal saja. Esok lusa dia mati juga. Kan setiap kita akan mati juga.
Kalau bodoh, biar saja. Manusia kan sifatnya tidak pernah sempurna. Khatam sejuta naskah ilmi pun takkan pernah jadi kan kita sempurna ilmunya.
Kalau gersang nafsu, melampiaskan saja. Buang saja baka-baka masa depanmu dalam gelongsong najis2tandas. Kalau tahan, cari saja jalang2jalanan dengan sekupang dua.

Mudah? Begitu mudah?

*****

Siapa saja aku dan kamu.
Baik si bodoh-bodoh alang sampai si bijak durjana, hukum kita tetap sama.
Hukum kita hukum Allah.
Hukum kita; baik kita dibalas baik; jahat kita dibalas jahat.
Hukum kita; tiap yang hidup akan di duga; tiap yang diduga akan padan tangga imannya, baik yang tinggi mahupun rendah;
Memang semudah itu. Tapi bukan pada lancar laksananya.

Bunuhlah diri. Tapi itu cuma satu permulaan yang lebih sial. Satu lambang bodoh yang lebih bodoh. Engkau dalam masalah, tapi engkau YAKIN engkau gagal bangun dan terus terjun. Bodohnyalah hasil labor titik peluh ibu dan ayah yang seorang ini.

Siapa yang bunuh diri itu?

Sesiapa saja! Hidup mahupun yang mati.
Yang biarkan dia dikeji biarpun dia berhak dan benar; itu bunuh diri yang masih bernyawa;
Yang biarkan hatinya mati kerana hidupnya ditindas dengan perasaan benci dan tidak di hargai; itu juga suicide yang hidup;
Yang biarkan najis2dosa melekat pada jiwa2tanpa ada segan dan hina di hati; itu lagi suicide yang tidak sedar;
dan berbalam lagi.

Bodoh. Bangun lah. Bangun sebelum suicide ini benar-benar menjadi. Aku yakin, amal kita tak cukup indah untuk lepas siratul mustaqim nanti.
Bagun. Paling tidak sedarlah sesedar aku.
Sesedar insan yang pernah berdiri di tingkat 13 itu juga.Pernah berdiri di genting itu juga; betul-betul sesaat jauh dari kematian dalam hidup itu.

Hari ni, aku masih hidup. Agony is just one (long) chapter in my wonderful life book.

3 comments:

norfaridahanum said...

you know what..aq slalu x nk komen pada isi penting entry ko.bukan apa,takut!haha!

tapi kali ni penulisan ko sgt terperinci.x leyh aq nk merepek2.so all i can say,"this is deep" =)

sha-FeLix said...

apa hang merepek ni labu...
=P

AJ Nismihan said...

norfaridahanum
scared of me? please not. i not a vampire afterall.
anyway, i am not a philosopher. Thus, my word can be absolute rite

sha-FeLix
labu sayong. Love to see you here secret reader.
Where is update?

Husna Hadzarami
Thanks una for the concern. Sad? No I am not, for now. I was there before. On the 13th Floor, but not now