Jurutrengkas

My photo
Menulis untuk memudahkan ingatan, biarpun tahu susah itu barulah 'hidup'.

Saturday 20 February 2010

ada pelangi dan bunga-bunga wangi



Semalam aku lihat, ada orang mengutip bunga-bunga kasih dan menganyamnya menjadi pelangi.
Jujurnya, ia nampak cantik.
Cantik sangat.

Tapi aku yakin, esok lusa bunga itu akan layu juga.
Dan pelangi itu akan jatuh berguguran; dan hilang.
Sebab segar bunga itu tak akan mampu bertahan begitu.

Cuma ada satu jalan.

Biar mereka yang aku lihat itu silih gantikan kuntuman di pelangi itu dengan bunga kasih yang baru.
Sentiasa ada bunga-bunga segar dan berwarna warni datang menganti bunga-bunga lama.
Biar pelangi itu terus hidup dalam wangian bunga-bunga itu.
Dengan izin Illahi, pelangi itu akan terus ada.

Kita doakan; tiada taufan Katrina datang pada hari ini; esok; lusa; dan bila-bila.

Footnote:
Bunga-bunga itu macam kita.
Pelangi itu macam hubungan kita.
Hubungan kita dengan Illahi, dengan family, dengan pujaan hati, dengan duniawi dan serba serbi.
Terpulang pada teleskop mana kita memandang

Maap untuk 3 blank entry berturutan. Insya'Allah esok lusa dan tulat, akan aku adakan satu entry penuh.
Buat ketika ini, biarlah blank-blank entry ini mengisi ruang kemaskini tulisan aku.

[credit gambar]

8 comments:

norfaridahanum said...

cuma mungkin hubungan dgn pujaan hati tak boleh disamakan dengan pelangi lainny.sbb selalunya,bunga-bunga macam kena mutasi bila menganyam "pelangi" yang satu ini.habis jadi lain tumbuh segarnya=)

Husna Hadzarami said...

puitisnya kata2..
sebab tu aku tak suka orang hadiahkan bunga, mahal je lebih tapi layu gak..
(ada kaitan tak dengan maksud entri? hehe)

░♥si lampu neon♥░ said...

aku bahagia tengok orang bahagia..walaupun diri sendri belum dapat kecapi kebahagiaan itu. tapi aku cemburu!

shakinah said...

like this entry.
thumbs up up up!

AJ Nismihan said...

norfaridahanum
aku anggap itu satu ungkapan dari sudut kedoktoran. mana mampu aku lawan engkau dalam sudut itu. pasti saja doktor muda ini yang menang.
tapi, paling tidak, anak-anak kecil tanda cinta itu sendiri pelangi. pelangi yang kita kena jaga dan pupuk indah. kalau tidak, akan hilang lah dia dari kita. hilang dari kawalan kita. hilang dari reduh pandang kita. kan sedih tuh?

husna hadzarami
Puitis? aku anggap itu satu compliment ya. :)
Thanks for that !
Bab hadiah, itu ikut suka hang. selamat gak la duit hanis. Tapi kalau juga hang di hadiahkan bebunga2itu dengan situasi penuh romantis, aku pasti, naluri jiwa kegirangan akan jelas nampak di bawah blusher merah muda di pipi tuh. percaya lah yang satu ini!

░♥si lampu neon♥░
hidup ini pasti saja berkongsi dengan yang lain. Aku juga tentu-tentu gembira melihat yang lain rapat (mahupun tidak) dengan aku, bahagia. Kenapa? lagi banyak yang bahagia, lagi berbungalah keamanan di dunia. Mudah? Sememangnya tidak. tapi aku takkan pernah berhenti untuk mengucapkan selamat untuk kebahagian semua orang.

shakinah
Thanks sis. Rarely i get this compliment. So, let me enjoy this first :)

norfaridahanum said...

ah..aku berbunyi sains kah di situ?
sedang eisntein pun x mmpu nak terangkan tentang kuasa tarikan antara lelaki dan wanita =) hurmmm..sudut pandangan berbeza. akan aku usahakan kelak jika aku punya anak.insyaAllah.terima kasih,bro!

AJ Nismihan said...

berbunyi sains? mungkin sedikit
tapi kesekian kalinya, aku dapat hidu senyuman di depan skrin monitor ini.
erh, sekali lagi. Kali ini nampak susun gigimu.

yah, benar. tarikan lelaki dan wanita itu sendiri cukup asing bagi tiap pasangan. mungkin cuma takdir yang padan pada setiap kekusutan penyelesaian kan? Ia terlalu unik.

norfaridahanum said...

ko punya bahasa...mememang pujangga ah!kalau ada kelapangan masa,coretlah sesuatu kat sini ok=)