Jurutrengkas

My photo
Menulis untuk memudahkan ingatan, biarpun tahu susah itu barulah 'hidup'.

Thursday 1 March 2012

'Air Dia'



Idea sebenarnya ada di mana-mana.
Memerhati dalam diam, kamu bisa jumpa satu.
Membaca penuh dalam, kamu bisa jumpa satu.
Melayar pada pandang, kamu bisa jumpa satu.
Cuma.
kadangnya dia mati hanya pada sebunjut idea dan hilang.

Ah.

Kalau boleh aku bimbit satu-satu dan jadikan perencah 'pasti sedap' kan bagus?

*senyum*

Bagi aku;  melihat kita, melihat keluarga dan manusia di sekitar kita dengan penuh 'kebarangkalian' akan datangkan idea untuk penulisan. Juga pada yang melayar fb dengan status-status manusia, melayar blog dengan penuh cerita itu dan ini; ia ada di mana-mana.

Bagi aku, titipkan saja 'KEBARANGKALIAN' dalam setiap bacaan, dan Insya’Allah nanti “'eh', ini bisa jadi satu cerita”.

Kan membaca tulisan dan membaca alam itu sendiri satu cabang ilmu, sahabat?

*senyum*

Seboleh mungkin, mahu saja hasil penulisan nanti hadirkan sedar yang baik untuk pembaca. Tapi, setakat itu sajalah yang termampu dalam kekangan menulis.

Barangkali sesetengah itu tersekat pada pembacaan mereka dengan susunan kata aku yang melingkar belit, maka mereka terlepas dari memandang kekurangan dari segi plot dan susunan watak.

Namun begitu, demikianlah manusia; dan akan diperbaiki lemah rendah aku ini dari masa ke semasa.

*senyum*

Insya'Allah.

3 comments:

macyhumaira said...

kesibukan membuatkan tulisan kurang rencahnya. sedang sebenarnya dari kesibukan boleh melakar kata.

abang bro EL said...

huhu..idea datang bila aku keseorangan...

AJ said...

Macy Humaira
EL MARIACHI

menulis itu jiwa. dan kadang kita lebih selesa melakar kata pada gemawan yang berarak; dan nanti hilang dek pandang kita yang berpaling-paling pada susuk hidup sekeliling.

aku sendiri jadi terdiam di sini kerana terlalu banyak yang aku lorekkan pada pasir dan hilang tanpa aku sedar; sedang masa menarik-narik lengan lemah aku untuk terheret dengan kejar manusia.

oh.

moga untuk kalian ada yang kongsikan; dan aku menumpang cari pada kebaikan-Nya yang datang dari tulisan kalian.

kan?

*senyum*