Jurutrengkas

My photo
Menulis untuk memudahkan ingatan, biarpun tahu susah itu barulah 'hidup'.

Friday 18 June 2010

{ko main parcel pi yala don't ya} sek can besi

Tengok, komen pasal perancis jer dah penuh satu entri.
Ni aku nak komen pasal kekalahan Spain pulak.

So, what is it all about?

Secara jujurnya, aku rasa Spain boleh 'titik' jer Switzerland. Yelah, line up jer dah buat kita takut. But again, bola itu bulat; anything can happen.
Obviously Spain play better than Swiss, but one simple mistake cost the game.

Same gak dengan dunia nyata kita.
Kalau kita cemerlang jer sepanjang tahun, tiba-tiba ada detik2yang kita leka, mau ada benda jahat menusuk hati dan kita boleh collape. Contoh mudah. Sorang ustaz kalau selama ni alim bagai nak rak, tiba-tiba terdetik nak meraba sorang budak; dan setan ni entah macamana dapat hasut dia; dan dia raba lah budak tuh. Ha, sekejap tuh jer dah ustaz tuh jagi serbasalah seluruh hayat. Rasa jahat tuh mula menghantui dia. Hantu sebab nak amal jer slalu ingat dia buat dosa dengan manusia lain. Hantu gak sebab setiap kali tengok balik budak tu rasa macam nak raba-raba lagi jer. Setan betul hantu ni kan.

so, apply benda nih dekat kakitangan pejabat. Kalau kita yang bagus nak mampus ni tiba-tiba leka dan TERambik rasuah, dah sebab sekupang dua yang kita ambik tuh si perasuah ugut kita akan sebarkan kalau kita tak nak ambik lagi. Ha, apa citer?

So, jangan leka. Slalu buat revision dan alert dalam apa jua keadaan.
Ye lah, aku tau kita bukan perfect, tapi kena slalu beristifar dan cari jalan supaya kita sentiasa mendekati Allah. Supaya kalau pun kita terleka (sure mesti gak) sekejap, Allah bagi hidayah supaya kita sedar.

argh, ni bukan pasal bola!!!
ok tukar channel balik.
pasal bola balik.

Spain kalah sebab strategy kurang berkesan. Ya, strategy tu dulu bagus; tapi kadang2kena tukar gak, ikut gaya lawan. Sama gak macam hidup. Kalau buat dengan cara yang sama jer sepanjang masa, orang akan dapat detect kelemahan kita. So, be variety and open for improvement. Kita semuakan bukan perfect!

huhu sudah la.
bahasa aku pun dak tak sempat nak touch-up itu ini la. Main redah jer. Ni la pasainya kalau jari taip lebih laju dari otak nak pikir. kena cari spare part baru otak tua aku nih; proton ada jual tak?
Pasti ori baru beli. dan ori bukan yang berbunyi "bang, saya tulin bang!"

3 comments:

beautiful_rose said...

erk,apakah??? =p

fndrocka said...

spain kalah sebab tak skor gol..deal with it.haha.sekrg ni mcm team europe takleh nak perform lagi...pusingn kumpuln ni team amerika selatan yg perform mcm mexico,paraguay,bazil ,argentina

AJ Nismihan said...

beautiful_rose
mencari pengertian hidup dari apa saja yang terjadi di sekeliling kita :)

fndrocka
kalau hang perasan, semua world cup yang main di LUAR europe memang di menangi oleh team amerika latin jer. mungkin ada ganguan faktor cuaca mahupun faktor ketinggian lokasi dari paras laut kot.
sound weird, but that is true.
ya, spain tak kalah sebab tak skor (walaupun banyak giler try).
Itali tak menang sebab tak skor lawan NZ gak.
England tak menang lawan Algeria pun sebab tak skor.
So; rule simple. Skor lebih, menang. Tak skor; kalah atau seri.
so deal with it :)
hehe