Jurutrengkas

My photo
Menulis untuk memudahkan ingatan, biarpun tahu susah itu barulah 'hidup'.

Thursday 17 June 2010

cakar ayam aku nampak cantik dengan font-font komputer ini, rasanya.

Hidup kita nih pun macam bumi Allah nih juga.
Ada masa basah, ada masa kering.
Ada kala penuh dengar desir angin nak membisik, kadang2tuh sunyi sepi tak berlagu.

Aku pun macam tuh.
Dunia aku ada warna-warna hitam dan putih, dan kadang-kadang ada jalur warna-warna pelangi yang datang menyinggah. Alhamdulillah kan. Sesungguhnya, biar pun sekejap, tapi itu sendiri nikmat hidup yang Allah pinjamkan supaya aku ada alasan yang cukup kukuh untuk tersenyum jujur; biarpun senyum aku tak semanis kalian.

Melihat orang menyanyi, aku belajar sesuatu.
Semua orang ingin menyanyi. Ada yang merdu indah, dan ada yang tidak. Ada yang lunak rasa, ada yang tidak. Pendek kata, berjuta suara, berjutalah ragam rasanya. Tapi ada yang nyanyiannya haram; dan ada yang berpahala. Cuma kita yang perlu pilih; dan kita yang tentukan jalan mana hujung hayat kita nanti tamatkan.

argh pening.
banyak blogger within my range dah mula senyap. sumer ada komitment hidup. aduh. kalau orang makin sunyi di keliling ku, aku jadi kering akal; sebab aku kurang membaca.
anyway, untuk semua aku ucapkan semoga Allah memberkati kamu dunia akhirat.
ya, dunia blog ini cukup maya dan kamu semua ada akal yang lebih berat tanggungnya untuk dunia benar.
Apapun kamu buat, all the best friend.
Rajin-rajin nanti, menulis lagi. Aku akan datang ketuk pintu bertanya khabar ya :)

10 comments:

Poppycock said...

1st!!!
Aku senyap sekejap je bro. Outstation la. Banyak keje duniawi nak kena buat. Lepas ni nak settle hal kawen. Agak serabut. Time management aku macam sampah.

Sir Marcello said...

aku ada!! walaupun baru berkenalan...tapi kita bersaudarakan? saudara blogger (eh ada ke?)...hahaha

wong ah ian said...

err..kalau aku buat keje yg halal dengan niat tuk menambah duit sndiri yg memang x penah lepas dr hutang2 bil tapi tmpt keje tu pulak ade kaitan dgn yahudi..cmane haa bro?..aku mule2 mcm sebe salah jugak tp klw x keje aku still bole idup cuma cukup2 mkn jela..bukan aku x carik tmpt lain cuma buat mse ni yg tu je aku dpt huhu..

kwn2 asik kondem je haram jadah betul haha..

dan insyaAllah aku akan kembali menulis bila stat klas bulan depan..

Adeqq said...

InsyaAllah. Saye ade lagi. Masih akan menulis dan terus menulis. Tanks for the thought. Sangat bersyukur sbb kita berkenalan di alam maya ni. Banyak nasihat baru saya terima. tanks!~

Selalu la dtg ketuk pintu saya ye. Jangan biar rindu menggamit. hehehe

AJ Nismihan said...

anis
ha'a first. free la tuh sat lepas outstation. sure hang tengah sibuk dengan report kan.
duniawi duniamawi gak, akhirat jangan asyik sendat dengan lupa lak. hope hang cope well la. time mgmt hang sampah sebab world cup kot?

Sir Marcello
bagi aku, setiap page yang aku drop 2-3kali tuh adalah kawan blogger aku. aku memang suka berkawan. dan kawan itu sendiri satu tali persaudaraan kan :) at least sesama islam kita kan.
ha'a hang memang ada. dan aku akan slalu ada kat blog hang gak :)

ian-man
the best adalah cari tempat keje lain.kawan aku yang keje 7e yang jual arak tuh pun dah mula sorang2cari keje lain.ya memang rezeki kita dekat situ, but the best thing is; we can find other job too. Hard? of course it is. Tapi, kita tetap boleh cari yang lain kan. Bumi Allah nih luas.
Buat sementara nih hang keje la dulu dekat situ, sambil2cari keje lain. Janji jangan hang direct buat benda hina; e.g. jadi penyambut tetamu dekat kasino Genting; sudah!
kawan2kondem tu sebab depa sayang hang. tapi kalau kondem kau-kau punya siap maki2, aku tak panggil kondem, tapi panggil kondom. sebab apa? sebab ada pun tak guna, kasi sakit hati aja!
nanti tulis la lagi.aku slalu jer tengok blog hang;walaupun tak update.

Adeqq
ha'a hang ada. Ala kan dekat sini kita semua berkawan atas dasar pandangan, pendapat dan pemikiran; bukan sebab fizikal dan hati. so, lebih open minded. and i always welcome new friend too.
dan fungsi kawan itu sendiri adalah berpesan2kepada kebaikan.
ok, keep update then :)

f.a.r.a.h said...

Haha. Apa kata try menyanyi lak bro? cool tak? hahaha.

hmm masing2 ada komitmen kan? busy dengan hidup masing-masing. kadang tuh macam susah nak catch up dengan semua org. huhu

AJ Nismihan said...

f.a.r.a.h
aku sengau. sengau yang tak boleh jual. kalau sengau macam tomok @ shah indrawan tuh tahan la lagi.
anyway, aku memang bukan budak seni. anything about art, except writing (i suppose). Poco-poco ke, aerobik ke, nyanyi ker, dancing ker, melukis ke semuanya sama. macam haram @ 1Haram. Dah takdir; dan I take it as compliment :) (suka hati jer)
hua ha ha
anyway, memang aku akui sumer ada komitmen. tu sebab aku kena slalu pi jalan2cari blog yang menarik yang lain. kurang2sentiasa update dengan kelompok pemikir baru. dan aku sendiri menghormati kawan2rapat dan kawan2lama yang nak ambik sabatical mahupun quit terus dari dunia blog. i may miss them, but they have complete right within their own life too rite. So; wish them all the best up to heaven i suppose to be the best :)

Boneka Tak Sakit said...

ko memang rajin dtg dan BACA.. walaupown biasa yer entry aku merepek!
thx la.. memang pembaca terbaik lah hahah :))


dan pegomen terbaek juga sbnr yer :P

Husna Hadzarami said...

walaupun aku hanya blogger picisan, aku tetap akan terus wujud kot. because writing is my life. wah wah.
anyway kau jangan stop la k. sebab blogging ni bagi aku one of the way to release you burden kot.
keep it up.

AJ Nismihan said...

koBukanBonekaOrang!
setiap orang ada cara untuk luahkan rasa. dan kalau aku ok dengan cara hang then aku akan keep coming :)
entry hang panjang2tapi perenggan pendek2. kalau ada point nak aku sebut, aku komen, kalau tak, aku pun kompius nak tulis apa; jadi tak tulis la.
hehe, aku baru perasan blog hang lagi satu. aku akan keep coming gak :)

Una
mana ada orang lahir2jadi diva. kita semua mula dengan picisan. dan aku tau ko suka menulis (walaupun kadang2haram lambat update gak. penat aku dok jenguk2jer.Grr) dan ko sendiri dah bagi tau yang nak buat blog khas pasal anak-anak ko kan (siap bagi plural lagi, sebab hang suka baby kan).
aku BELUM nak stop menulis lagi.ini minat aku.cuma kalau environment dah bertukar sangat, dan aku tak cukup selesa, mungkin aku sabatical dulu lah. Ye lah, aku kan dah tua, jadi gaya new breed's writing mungkin tak sesuai dengan ortodox thinker macam aku kan.
ah sudah, aku pun dah melalut. ni la pasai kalau tulis pasal bola (siap 2 entri lagi tuh sekali gus, tak mau kalah betul)